Club de carte Paladin #44: „Băiatul din pădure”, Harlan Coben
Se dau un băiat care a apărut din neant dintr-o pădure și care s-a transformat, datorită abilităților deprinse în sânul naturii și a unei inteligențe ieșite din comun, într-un adevărat geniu bun la toate și capabil să descâlcească cele mai încurcate ițe, și o avocată trecută de șaptezeci de ani, dar și prin ciur și prin dârmon prin sălile de judecată, care acum are propria emisiune la televizor.
Se mai dă și o fată dispărută și care pune pe jar micuța comunitate în care trăiește Wilde, eroul nostru, băiatul din pădure, căci fiul pe care Wilde nu l-a avut niciodată și care este, totodată, fiul prietenului său celui mai bun, decedat într-un accident de mașină, îl roagă să-l ajute. De fapt, o roagă pe bunica sa, avocata pomenită mai sus, Hester Crimstein, un personaj recurent în câteva dintre scrierile lui Harlan Coben, să se intereseze de fata dispărută, de Naomi.
Am luat-o un pic pe ocolite cu acest roman special despre care am discutat la clubul de carte Paladin din luna aprilie. Spun special pentru că am avut o ocazie specială: rarisima oportunitate de-a discuta despre un roman crime, când noi de fapt ne-am orientat încă de la început către romanele SF și fantasy apărute în cadrul Grupului Editorial Art, cu precădere în imprintul Paladin, dar și la Arthur, YoungArt sau Grafic. Fiind doar al doilea roman crime despre care am discutat, după excelentul Fără ieșire al lui Taylor Adams (tradus, printr-o coincidență, tot de Roxana Brînceanu, cea care îl traduce și pe Harlan Coben pentru Editura Paladin), am zis să fie unul mai deosebit. Cum Coben este un autor de crime extrem de reputat și de apreciat, alegerea a fost perfect firească.
Să zic că povestea este complicată n-ar fi chiar o exagerare. N-ar fi așa dacă n-am avea de-a face cu două dispariții ale lui Naomi, nu doar una singura, dar și cu fiul de bani gata al unui cuplu ce ajunge să fie șantajat la un moment dat pentru că pune în pericol candidatura la alegerile prezidențiale din SUA a unui personaj puțin spus controversat. Și nimeni nu știe de ce dispar atât băiatul, cât și fata. Ce s-a întâmplat în trecutul fetei, victima unor abuzuri înfiorătoare din partea colegilor de școală, deci lucru deloc de mirare că până la urmă dispare. Sau e făcută să fie dispărută.
Nimeni nu știe, de fapt, ce e cu eroul ce dă titlul seriei, Wilde, cel mai misterios personaj de roman crime pe care l-am întâlnit în ultima vreme. Sau de ce se comportă atât de anapoda. De ce e atât de nestatornic. În ce-au constat antrenamentele în trupele speciale și ce tip de antrenamente a făcut acolo. Și-n ce l-au transformat. Nimeni nu știe nici măcar ce s-a întâmplat în noaptea în care i-a murit cel mai bun prieten. Sau de ce păstrează tăcerea. Sau cum a putut supraviețui singur în pădure. Sau cum poate afecta acest lucru mintea crudă a unui copilaș.
Și totuși, până la urmă și la urmă, tinerii ăștia au fost răpiți sau și-au luat tălpășița amândoi? Ce i-ar fi putut determina să apeleze la un asemenea gest? Fără a fi o poveste extraordinar de complexă sau împănată cu personaje care mai de care mai complicate (cu excepția lui Wilde, extrem de bine conturat și perfect credibil la cum se comportă), povestea imaginată de Harlan Coben în acest prim segment al seriei Wilde se citește cu sufletul la gură. Are ea un ceva care te face să dai paginile una după alta, curios să afli în ce direcție o va apuca acțiunea după încă o întorsătură de situație (una vine chiar la ultimele pagini, răsturnând încă o dată ordinea lucrurilor pe care credeai că le ai deja lămurite) sau ce se va alege de personaje. Scapă sau nu tefere? Misterul se rezolvă și gata, am încheiat povestea? Sau se rezolvă, dar lasă nelămurite alte câteva aspecte pe care le vei afla în cealaltă poveste?
Harlan Coben – Băiatul din pădure, Editura Paladin, 2022, trad. Roxana Brînceanu