Fără E-uri
Bucureşti, Romexpo, Târgul de carte Gaudeamus. La standul editurii Art stă o probă de virtuozitate scriitoricească şi traductologică: "Dispariţia", de Georges Perec, în tălmăcirea lui Şerban Foarţă. O bulină de pe copertă atrage atenţia: "Un roman fără E-uri". În permanenta rocadă a sensului propriu cu sensul figurat, la început nu ştii încotro bate avertismentul de pe copertă. Să fie oare vorba despre o carte sănătoasă, fără toxine sau conservanţi literari? Sau despre un text din care lipseşte programatic una dintre literele alfabetului? Răspunsul corect e al doilea. Georges Perec a scris "Dispariţia" făcând abstracţie de litera "E", trimiţând-o pebanca de rezerve.
Singurele "E"-uri sunt cele din numele autorului şi traducătorului. În rest, nimic. Deschizi cartea la întâmplare şi te convingi: "Clopotniţa sună amiaza: un dangăt cu zvon grav, în dungă, bătând a mort sau a prăpăd. Clifford crăpă un ochi. Va fi avut un somn căznit". Şi tot aşa. Parma, Stadio Tardini. Un Ştefan Radu întremat joacă pentru Lazio, la câteva zile după ce ţinuse să rateze amicalul Italia - România. Spre deosebire de Georges Perec, Ştefan Radu n-a scris doar "Dispariţia", ci şi "Reapariţia", operă de certă adâncime pentru cei atraşi de miracolele medicinei de azi, capabilă să transforme un beteag într-un mustang în trei-patru zile. Fenomenul nu e nou. Au mai existat bolnavi închipuiţi, care s-au pus pe picioare printr-un vrăjitoresc pocnet din degete, la semnul unei baghete fermecate. Acum însă nota de sfidare parcă a deranjat mai mult ca de obicei. Ştefan Radu încă n-a învăţat că există "E"-uri bune şi "E"-uri rele. Primele sunt cuvinte care fac parte din bagajul oricui intră pe teren: emoţie, elan, echilibru, empatie, entuziasm. Celelalte sunt toxine care înnegresc sufletul, pervertesc mintea şi declanşează judecăţi incorecte.
Citiţi articolul în întregime pe Porsport.ro