Se poate fi altfel..

13 septembrie 2018

Un lamento generalizat în mediul educațional, cuprinzîndu-i aici și pe profesori, dar și pe părinți, deplînge, pe bună dreptate, scăderea interesului pentru lectură al elevilor. Cauzele fenomenului sînt multiple, începînd de la multiplicarea mijloacelor de asigurare a divertismentului pînă la limitările pe care, din perspectiva unei lecturi de identificare, le au textele propuse de canonul școlar. Că acest gust se cultivă încă din clasele primare și gimnaziu e o evidență, iar faptul că acestor elevi nu le poți forma un atașament real față de literatură cu texte în care universul lor de idei, de interese și de emoții nu se regăsește, e iar evident.

Pornind de la observații similare, mediul educațional nonformal a încercat de-a lungul timpului să găsească alternative coerente și eficiente care să genereze interesul elevilor pentru lectură. Un exemplu în acest sens îl reprezentă „Cercurile de lectură“, un program de cercetare didactică pe problemele lecturii la copii și adolescenți care funcționează în cadrul ANPRO − asociație profesională a profesorilor de română (www.anpro.ro). Demarat în anul 2004, proiectul pune în centru cititorul elev, cu scopul stimulării interesului pentru lectură în compensație la dezinteresul generat de lectura metodică (școlară). Apropierea empatică de literatură, propunerea literaturii ca mijloc de înţelegere a sensului acţiunilor umane și a propriei vieţi, raportarea critică și dezinhibată la valorile prezente în cărţile citite reprezintă obiectivele acestui proiect. Cu timpul, programul s-a dezvoltat, urmărindu-și scopul nu numai în cercuri, ci și în ateliere de lectură/scriere (opționale/activități semiformale) și în orele de la clasă, generînd cursuri de formare, precum și proiecte de cercetare ale căror rezultate sînt valorificate în revista Consilierul de lectură și în volume tematice de didactica narativă a lecturii.

Între activitățile proiectului se numără „Lecturiadele elevilor“ − alternative nonformale la olimpiadele școlare. Este vorba despre concursuri anuale tematice, online și „față în față“, organizate în parteneriat cu şcoli şi instituţii culturale din întreaga țară. Deschise tuturor elevilor, în cadrul acestora accentul se pune nu pe spiritul de competiţie, ci pe împărtăşirea unor experienţe de lectură/scriere cu rol formator şi pe crearea sentimentului de apartenenţă la aceeaşi comunitate de cititori. Desfășurat în proporție covîrșitoare pe bază de voluntariat, programul s-a bucurat în timp de sprijinul unor edituri și, din 2012, „Lecturiadele elevilor“, în urma depunerii unor proiecte CAEN (Calendarul activităților educative), primesc un sprijin financiar modic din partea Ministerului Educației.


Citește mai multe pe dilemaveche.ro.

Toate drepturile rezervate © Grupul Editorial ART