Literatură în vremea izolării – jurnal de lectură
Vremurile pe care le trăim ne-au determinat (cel puțin pe unii dintre noi) să ieșim din așa zisa zonă de confort și să căutăm soluții pentru a ne umple mult prea multul timp liber pe care îl avem la dispoziție. Dar, totodată, exercițiul de sinceritate pe care, vrem=nu-vrem, trebuie să îl rezolvăm, a generat și generează în continuare soluții ingenioase și readuce în prim plan complexitatea ființei umane redusă de societatea de consum la o rutină bolnăvicioasă. Titlul, o parafrazare a romanului cult al lui Garcia Marquez, reflectă introspecția și revizuirea propriilor repere literare, pe care, din diferite motive/pretexte, le neglijasem (unii dintre noi nepermis de mult). Deși mass-media a exagerat reperele „izolării” generate de confruntarea cu un virus care ne-a demonstrat că nu prea am reușit să învățăm mare lucru din experiențele precedente (vezi epidemiile de ciumă din Evul Mediu și începuturile modernității, epidemiile de holeră, tifos exantematic sau faimoasa gripă spaniolă din 1918-1920), la o analiză la rece se poate remarca faptul că nu e vorba de o izolare strictu senso. Da, știu, unii veți zice imediat că ne-au fost încălcate drepturi și libertăți fundamentale, dar să fim sinceri: starea de urgență presupune tocmai o astfel de îngrădire (atenție: îngrădire sau suspendare, nu anulare sau încălcare), iar mecanismele psihologice activate odată cu restricțiile de mișcare în spațiul public ne-au provocat la un adevărat exercițiu de sinceritate cu noi înșine. De câtă vreme nu mai avusesem un dialog sincer cu propria noastră conștiință, de câtă vreme neglijasem pasiunile/hobbyurile noastre sau de câtă vreme nu mai avusesem un dialog sincer cu cei apropriați nouă? (...)
O surpriză deosebit de plăcută o reprezintă autoarea sud-coreeană Han Kang, ale cărei bijuterii literare au fost traduse (excelent de către Iolanda Prodan) și tipărite la Editura ART, în colecția Musai. După publicarea volumului Vegetariana, în 2019 apare în limba română o carte atipică inclusiv prin copertă, intitulată Cartea albă. Cele trei capitole, intitulate foarte sugestiv Eu, Ea și În albul vieții și al morții, sintetizează gândurile și eforturile unei femei ajunsă la deplina maturitate, dar încă tânără, de a asimila decesul multe prea prematur al surorii mai mici.
Citește continuarea articolului pe Bookhub.ro.